Välkommen till Äventyret

Hej
Välkommen till Äventyrsgymnasiet blogg. Här får du läsa om våra elever. Inspireras av häftiga videoklipp.
Höra intervjuer från branschen och från arbetsgivare.
Få koll på vilka trender som gäller. Kort och gott,  en hel del om vad vi sysslar med här på Äventyrsgymnasiet.

Forskajak
Forskajak  på Rotälven. Äventyr på riktigt.

Älvdalens utbildningscentrum var en av de första skolorna med en tydlig naturturism inriktning.
Genom åren har utbildningarna formats till att möta branschens behov och i många fall har vi hjälp till att forma branschen.

Bivack
Vintersäker.  Utbildning. där våra elever tar hand om grundskoleelever i vinter tältning och snöbivack.

Under tre hektiska år får eleverna inte bara prova på aktiviteter utan också förbereda på olika yrkesroller såsom skidlärare, rafting guide eller
klättrings instruktör. Några väljer att  läsa vidare på högskola.  Några väljer helt andra branscher. Vilket val än eleverna gör så hoppas vi att dom har förstått vilka möjligheter skolan ger. Något som vi  kommer att belysa i kommande reportage.

Bästa kusten?
Havskajak  på Tjörn. Sista passet innan examinering.

Älvdalen är verkligen ett mecka för äventyr och natur baserade upplevelser. Isklättringen, långfärds skidskor, forspaddling och skidåkningen är bara några exempel där vi vågar sticka ut hakan när vi tänker hur bra det egentligen är.  Det är här vi sätter grunden. Därefter besöker vi spektakulära platser som Joutenheimen, Tjörn, mfl.

Offpiståkning på kvällen
3, 2, 1…droppin. Läsa, Nya topptursmeckat!

Kommunen har strax över 7000 invånare men 785 000 gästnätter (2017). Trots detta har området bara börja sniffa på utvecklingsmöjligheterna.
Enligt Region Dalarna spås en tillväxt av arbetstillfällen till hela 7550 personer  inom besöksnäringen till 2020.  Detta är en bransch där mänsklig kontakt aldrig kan effiktiviseras av dataprogram eller robotar.

MTB
Mountainbike är en aktivitet som växer så det knakar. Flera anläggningar satsar stor. Skolan egna led blir bättre för varje år…så även elevernas skills.

Men mer om siffror och trender senare. Nu kickar vi igång äventyrsgymnasiet blogg med förhoppning
på underhållande, spännande och intressant läsning och filmer.

Mvh
Dennis Franzén/ Projektledare& Yrkeslärare.