Akut omhändertagande i vildmark

Solen lyser, det är en fantastisk dag. Ni susar fram på era mountainbikes. Plötsligt sker det… kompisen tappar balansen och i ett tvär kast flyger han över styret. Han verkar landa mjukt i blåbärsriset och du utbrister i ett spontant skratt…
Ha ha, Hur gick det?”
…Han svara inte.
Du springer fram, han ligger helt stilla, hjälmen har spruckit!
Det syns lite blod på pannan… Det går en iskall olustkänsla genom dig.
Va faan gör jag nu???”

Anders Backe kraschar inte
Photo: Trysil.com

Tillbaka till verkligheten, Det är en gråmulet torsdag i november.
Idag avslutas  tre dagars  kursen som heter just ”Akut omhändertagande i vildmark”. Men det behöver inte vara vildmark, kan vara några kilometer ut i skogen i närområdet, där mobiltäckningen kanske är dålig eller dit du vet att man inte tar sig med bil.

Träning ger färdighet. Yh Fjäll och äventyrsledare 15/16 tränar sina kunskaper

Kursen ger kunskaper hur man ska och inte ska göra vid olyckor.
Eleverna får veta hur man skapar fria luftvägar, stabilisera nacke, blockvändning, evakuering, stoppa blödning och sekundär bedömning för att nämna några saker.
”Målet med kursen är att hålla ställningarna tills den professionella räddningen tar över” förklarar Matilda Appelgren, en av de tre instruktörer på Adventure medicin . Företaget utbildar också läkare och sjuksyrror till att  jobba på expeditioner, gärna på höghöjd. Något som flera företag börjar jobba med.
Ex, reseföretaget Swett

Teori varvas med praktik Samma klassrum exakt för ett år sedan. Maja instruerar.

Vår ambition som yrke och äventyrs skola är att våra elever ska vara  väl förberedda på risk analyser, säkerhetsplaner, ha god kunskap om yttre faktorer och göra ett bra omhändertagande av skador ute på fältet.
När vi ställer frågan till Maja Tesch. AOV-instruktör och sjuksköterska hur eleverna ska vidare efter denna utbildning så är svaret egentligen självklart
”Öva, öva och öva!”
Så är det. Repetition är kunskapens moder. Visst, du kan gå hela livet utan att hamna i ”skarpt läge”. Men OM den dagen kommer, så är iallafall våra elever lite bättre förbereda.

Vacker miljö…men hur tar man sig ner med ettknä ur led?

Sjukvårdskurser som vi rekommenderar
 1. Alla borde gå en HLR-kurs, alla borde repetera sin HLR kurs!
2. Välj minst en 3-dagars kurs. Det är så mycket kunskap att det blir svårt att få in bra nivå på kortare tid. Med tre dagar får man en bra grund att stå på och enklare att validera sin kunskaper till andra certifikat, Ex. Fjälledare,
Forsränningsguide, mm
Vi rekommenderar framförallt Adventure medicine: AOV-kursen,
SLAO:
Första hjälpen i terräng samt Nols/Crossing latituds:  WAFA.
//Dennis Franzén